?


 اشتباه نکنيد: يک برند شناخته‌شده و محبوب يکي از ارزشمندترين دارايي‌هاي شرکت است. بر اساس نظرسنجي نيلسون، 59 درصد مصرف‌کنندگان ترجيح مي‌دهند که محصولات جديد را از برندهاي آشنا بخرند. شما به‌عنوان يک کسب‌وکار کوچک با برندهاي بزرگي رقابت مي‌کنيد که مشتريان وفادار و بودجه‌هاي بازاريابي کلان دارند؛ به همين دليل بايد راهي براي متمايز کردن خودتان پيدا کنيد و فرايند برندسازي باثباتي داشته باشيد.


چطور برندسازي کنيم؟ برندسازي خيلي فراتر از طراحي يک لوگوي جذاب يا پخش آگهي تبليغاتي در يک رسانه مرتبط است. براي برندسازي به‌ چيزي بيشتر از اين نياز داريم.


 


برند چيست؟


برند، درک کلي مشتري از کسب‌وکار شما است. جف بزوز، موسس آمازون تعريف بهتري از برند دارد «برند شما همان حرفي است که مردم پشت سرتان مي‌زنند». برند شما شهرت شما است! در بازار امروز، يک برند موفق بايد در همه پلتفرم‌ها ازجمله محيط فروشگاه يا شرکت، ضمانت‌نامه کتبي، نشانه‌ها و علامت‌ها، بسته‌بندي‌ها، وب‌سايت و تبليغات آنلاين، توليد محتوا، فروش و خدمات مشتريان، روشي ثابت براي ارتباط با مشتري و خلق تجربه براي او داشته باشد.


هنوز هم فکر مي‌کنيد برندسازي ساده است؟ حقيقت اين است که برندسازي يک‌شبه يا در عرض چند ماه اتفاق نمي‌افتد. ايجاد برند يک فرايند است؛ اما تلاش‌ مداوم شما باعث ايجاد روابط بلندمدت با مشتريان مي‌شود. اين رابطه بلندمدت افزايش دائمي فروش، گرفتن پروژه‌‌هاي بيشتر، تبليغات دهان‌به‌د‌هان مشتريان فعلي و معرفي مشتريان جديد توسط آن‌ها و حمايت مردم از محصولات و خدمات‌تان را به همراه دارد.


 


برندسازي چيست؟


برندسازي آگاهي دادن درباره کسب‌وکارتان با استفاده از استراتژي‌ها و کمپين‌هاي بازاريابي و خلق تصويري منحصربه‌فرد و پايدار در بازار است. تاثير مثبت + برجسته شدن = موفقيت برند


براي برجسته کردن برندتان در سال 2020 مي‌توانيد از اصول مختلف بازاريابي ديجيتال مثل اثرگذاري بر تجربه کاربر (مثلا در وب‌سايت‌تان)، سئو و بازاريابي محتوا، بازاريابي در رسانه‌هاي اجتماعي، بازاريابي ايميلي و تبليغات پولي بهره ببريد.


همه اين کانال‌ها در کنار يکديگر براي ايجاد آگاهي درباره برند و رشد برند بسيار مهم هستند که بيشتر درباره‌شان توضيح خواهم داد.


در اين مقاله مسير برندسازي را به زبان ساده براي‌تان شرح مي‌دهيم تا مشتريان وفادار بيشتري را به برند کاري يا شخصي‌تان جذب کنيد.


چطور برندي بسازيد که مردم عاشقش باشند


1. هدف برندتان را مشخص کنيد


هر برند موفقي يک هدف بزرگ دارد، شما هم بايد چنين هدفي داشته باشيد. هدف شما همان چيزي است که وقتي صبح از خواب بيدار مي‌شويد، دوست داريد با محصولات و خدمات خود براي مردم انجام دهيد.


هنگام تعيين هدف برند بايد به چهار سوال زير پاسخ دهيد:



  • دليل وجودي‌تان چيست؟

  • چه چيز شما را از ديگران متمايز مي‌کند؟

  • چه مشکلاتي را حل مي‌کنيد؟

  • چرا مردم بايد به شما اهميت دهند؟


با پاسخ به اين سوال‌ها مي‌توانيد برندتان را پايه‌ريزي کرده و شعار، لحن، پيام، داستان و جلوه‌هاي تصويري آن را مشخص کنيد. مطالعات نشان مي‌دهد که معيار جديد 50 درصد مصرف‌کنندگان دنيا براي خريد از يک برند، ارزش‌ها و ميزان اثرگذاري آن برند است. پس بسيار تحقيق کنيد و حقايق ظريفي که برندتان را از ديگران متمايز مي‌کند، پيدا کنيد.


سايمون سينک کارشناس رهبري، مدلي به ‌نام «دايره طلايي» ارائه کرده که به‌وسيله آن مي‌توانيد هدف اصلي کسب‌وکار يا زندگي‌تان را مشخص کنيد. اين مدل از سه دايره متحدالمرکز تشکيل شده که دايره بيروني «چه»، دايره مياني «چطور» و دايره دروني «چرا» است.



  • چه: محصولات و خدماتي است که به مشتريان ارائه مي‌دهيد.

  • چطور: مواردي است که شما را از رقبا متمايز مي‌کند.

  • چرا: دليل علاقه‌تان به اين کار و دليل وجودي‌تان است.


 


برندسازي?


 


سينک مي‌گويد «مردم کاري که انجام مي‌دهيد را نمي‌خرند؛ بلکه دليل انجام آن را مي‌خرند. هدف شما معامله با هرکسي نيست که به محصول يا خدمت‌تان نياز دارد؛ بلکه معامله با افرادي است که به آنچه باور داريد، باور دارند».


شما هم مي‌توانيد براي تعيين هدف منحصربه‌فرد برندتان، از مدل دايره طلايي استفاده کنيد.


 


2. برندهاي رقيب در صنعت خود را بررسي کنيد


هرگز نبايد از برندهاي بزرگ صنعت‌تان تقليد کنيد؛ اما بايد از دلايل موفقيت و شکست‌شان آگاه باشيد. هدف اين است که از رقبا متمايز باشيد و مشتري را متقاعد کنيد که به‌جاي آن‌ها از شما خريد کند!


ما هميشه به اين فکر مي‌کنيم که چطور برندمان را از برندهاي موجود متمايز کنيم. پس هرگز در فرايند برندسازي از اين مرحله غافل نشويد و درباره رقبا يا برندهاي مرجع تحقيق کنيد؛ مثلا، داستان ساخت برندشان را بخوانيد. اگر مي‌خواهيد اسم برندتان تاثيرگذار باشد، بايد شناسايي و به‌خاطر آوردن آن براي مصرف‌کنندگان راحت باشد. تحقيق درباره رقبا يک عامل مهم براي ارتقاي برند خودتان است. يک جدول مقايسه برندهاي رقيب براي خود درست کنيد. به اين منظور مي‌توانيد از گوگل شيتز، اِکسل يا حتي يک دفتر يادداشت ساده استفاده کنيد. سپس به سوال‌هاي مهم زير پاسخ دهيد:



  1. آيا روش پيام‌رساني و جلوه‌هاي تصويري رقبا در همه کانال‌ها يکسان است؟

  2. محصولات و خدمات رقبا چه قابليت‌هايي دارد؟

  3. آيا مشتريان نظري درباره رقبا داده‌اند که بتوانيد مطالعه کنيد؟

  4. روش بازاريابي آنلاين و آفلاين رقبا چيست؟


چند رقيب برجسته، مثلا دو تا چهار رقيب را انتخاب کرده و مشخصات آن‌ها را در جدول مقايسه‌‌اي وارد کنيد. شايد لازم باشد که چند کسب‌وکار داخلي مرتبط را هم بررسي کرده يا حتي از برندهاي بزرگ الگوبرداري کنيد.


 


3. مخاطبان هدف برندتان را مشخص کنيد


اساس برندسازي تعيين مخاطبان هدف است. نمي‌توانيد همه چيز را براي همه فراهم کنيد. پس وقتي مشغول برندسازي هستيد، يادتان باشد که قرار است چه کساني را هدف قرار دهيد و ماموريت شرکت و پيام بازاريابي‌تان را براي تامين نيازهاي آن گروه تدوين کنيد. بايد خدمات ويژه ارائه کنيد و به جزئيات رفتاري و سبک زندگي مصرف‌کنندگانتان توجه کنيد؛ مثلا:



  • به جاي «همه مادران» مي‌توانيد اين بازار را کوچک‌تر کرده و به «مادران بيوه‌اي که کار تمام‌وقت خانگي دارند» خدمت‌رساني کنيد.

  • «تکنولوژي‌بازها» خيلي گروه وسيعي است؛ اما «اولين عاشقان تکنولوژي که تيم‌هاي بزرگي ايجاد کرده‌اند» گروه محدودتري است و خدمت‌رساني به آن راحت‌تر است.

  • اگر گروه هدف‌تان «بچه دبيرستاني‌ها» است، مي‌توانيد آن را به «بچه‌ دبيرستاني‌هايي که تابستان خارج از کشور و در اروپا درس مي‌خوانند» تقليل دهيد.

  • «افراد جوياي شغل» نمي‌تواند يک بازار هدف تخصصي باشد؛ اما «بازنشستگاني که مي‌خواهند با فعاليت در شغل‌هاي مديريتي به دنياي کار برگردند»، يک بازار تخصصي است!


پس براي تعيين يک بازار هدف تخصصي بايد از همان ابتدا به انجام يک کار مشخص متعهد باشيد. هنگام برندسازي متوجه مي‌شويد که محدود کردن مخاطبان هدف يک مزيت رقابتي مهم به‌حساب مي‌آيد. با اين روش مطمئن مي‌شويد که پيام برندتان دقيقا به‌دست مخاطبان موردنظر مي‌رسد.


مصرف‌کنندگان موردنظرتان را مشخص کنيد و برندي برايشان ايجاد کنيد که آن را درک کنند و با آن ارتباط برقرار کنند. برندسازي به درک کامل شخصيت خريدار بستگي دارد. هنگام تعريف مشتري ايده‌آل‌ به سن، جنسيت، محل اقامت، درآمد و ميزان تحصيلات او توجه کنيد. اگر مي‌خواهيد شخصيت خريدار برندتان را دقيق‌تر تعيين کنيد، به انگيزه‌ها، اهداف، نقاط آسيب‌پذير، افراد اثرگذار بر او و وابستگي‌اش به برندتان هم توجه کنيد.


تعيين مخاطب هدف، بر کل فرايند برندسازي، به‌خصوص بر بازاريابي اثر مثبت مي‌گذارد. قطعا دوست داريد افراد مناسبي از محتواي‌‌تان استفاده کنند، روي تبليغ‌هايتان کليک کنند و ايميل‌هايتان را باز کنند.


تعيين مخاطب ايده‌آل براي کسب‌وکار از استراتژي‌‌هاي برندسازي ديجيتال حمايت مي‌کند و اولين گام مهم در اين فرايند است!


 


4. يک بيانيه ماموريت برند تدوين کنيد


آيا تاکنون به ماموريت برندتان فکر کرده‌ايد؟ درواقع، بايد يک تعريف شفاف از مهم‌ترين موضوع براي شرکت‌تان ارائه کنيد. اين همان دليل وجودي شرکت و دليل بيدار شدن‌تان در هر صبح است. قبل از ايجاد برندي که مخاطبان هدف به آن اعتماد کنند، بايد مشخص کنيد که کسب‌وکارتان چه ارزش‌هايي براي ديگران ايجاد مي‌کند. بيانيه ماموريت، دليل وجودي سازمان و جنبه‌هاي مختلف استراتژي  برندسازي خود را مشخص مي‌کند. همه موارد از لوگوي برند تا شعار، لحن، پيام و شخصيت برند بازتابي از اين ماموريت است.


وقتي مردم از شما مي‌پرسند کارتان چيست؟ بيانيه ماموريت برندتان را برايشان توضيح دهيد.


براي تعيين يک بيانيه ماموريت واضح و موثر مي‌توانيد اطلاعات لازم را با تکنيک دايره‌هاي طلايي جمع‌آوري کنيد.


 


مثال برندسازي: نايکي


همه ما با شعار نايکي يعني «فقط انجامش بده» آشنا هستيم؛ اما آيا بيانيه ماموريت اين شرکت را مي‌دانيد؟‌


بيانيه ماموريت نايکي «الهام‌بخشي و نوآوري براي همه ورزشکاران جهان» است. مي‌توانيد تحقق ماموريت نايکي را در همه دنيا ببينيد. نايکي به همه ورزشکاران استفاده‌کننده از محصولاتش کمک مي‌کند تا به بهترين نسخه خودشان تبديل شوند.


بيانيه ماموريت نايکي از اين هم فراتر مي‌رود و يک عنوان فرعي هم دارد: «اگر جسمي داريد، حتما ورزشکار هستيد». اين شرکت با همين شعار فرعي کوتاه دامنه مخاطبان هدفش را بسيار وسيع‌تر کرده است!


نايکي شهرت فراوان و مشتريان وفاداري دارد؛ تا حدي که مي‌تواند مخاطبان هدفش را به‌اندازه همه مردم دنيا و هرکس که جسمي دارد، گسترش دهد.



 


هنگام برندسازي از گام‌هاي کوچک شروع کنيد و اول بر بازار هدف تخصصي‌‌تان تمرکز کنيد. با گذر زمان، وفاداري افراد به برندتان آنقدر افزايش مي‌يابد که بتوانيد در ساير بازارها هم حضور يابيد.


 


5. ويژگي‌ها و مزاياي مهم برندتان را مشخص کنيد


هميشه برندهايي وجود دارند که به‌خاطر بودجه و منابع بيشتر بر صنعت‌شان حکمراني کنند؛ اما محصولات، خدمات و مزايايي که شما ارائه مي‌کنيد، فقط به خودتان تعلق دارد. ايجاد يک برند فراموش‌نشدني مستم ارائه چيزهايي است که ديگران ارائه نمي‌کنند. بر ويژگي‌ها و مزايايي تمرکز کنيد که برند شرکت‌تان را منحصربه‌فرد مي‌کند.


حالا که مخاطبان هدف‌ را دقيقا مي‌شناسيد، دليلي براي آن‌ها بياوريد که به‌جاي برند ديگران، برند شما را انتخاب کنند. يادتان باشد که فقط نبايد فهرستي از ويژگي‌هاي محصول يا خدمت را در اختيار مشتري بگذاريد؛ بلکه بايد ارزش‌هايي به مشتريان ارائه دهيد که زندگي‌شان را ارتقا ‌دهد؛ از جمله:



  • ارائه خدمات معتبرتر و شفاف‌تر به آن‌ها

  • تعيين روشي بهتر براي حمايت از بهره‌وري آن‌ها

  • کاهش هزينه‌هايشان با ارائه يک گزينه ارزان‌تر

  • ارائه راهکاري براي کاهش زمان انجام کارهاي روزانه‌شان


 


مثال برندسازي: اپل


اپل اصلا يک شرکت کامپيوتري معمولي نيست. يکي از قابليت‌هاي مهم اين شرکت «طراحي ظريف» و يکي از مزاياي مهمش «استفاده آسان» است. اپل با ابتکارهاي مختلف از بسته‌بندي منحصربه‌فرد تا برگزاري رويدادهاي اطلاع‌رساني درباره محصولات جديد، هميشه برتري محصولاتش را به مشتريان يادآوري مي‌کند.


آيا شعار اپل در سال‌هاي 2002-1997 را به‌خاطر داريد؟ شعار اين شرکت «متفاوت بينديش» بود. اين مفهوم تا امروز ادامه دارد.


 


6. لحني منحصربه‌فرد براي برندتان تعيين کنيد


لحن برندتان به ماموريت شرکت، مخاطبان و صنعت‌تان بستگي دارد. لحن برند، روش برقراري ارتباط با مشتريان و نحوه پاسخگويي آن‌ها است. لحن برند مي‌تواند حرفه‌اي، دوستانه، خدمت‌محور، آمرانه، تکنيکي، تبليغاتي، محاوره‌اي يا اطلاع‌رسان باشد که بر اساس ويژگي‌ها و احتمالات مختلفي شکل مي‌گيرد.


در نهايت، بايد لحني براي برندتان تعيين کنيد که معني‌دار باشد و به گوش مشتريان هدف برسد. اگر لحن مناسبي براي برندتان پيدا کرده و به‌درستي از آن استفاده کنيد، بيشترين شانس را براي ارتباط با مصرف‌کنندگان داريد. لحن برند به‌خصوص هنگام مقاله‌نويسي در وبلاگ يا گذاشتن پست در رسانه‌هاي اجتماعي بسيار مهم است. داشتن لحن ثابت کمک مي‌کند که مخاطبان همه کانال‌‌هاي اجتماعي تصوير يکساني از برندتان داشته باشند. دنبال‌کنندگان، خوانندگان يا اعضاي سايت، هنگام استفاده از محتواي شما، انتظار لحن و شخصيت ثابتي از برندتان دارند.


 


مثال برندسازي: شرکت ويرجين


شرکت هواپيمايي ويرجين به‌خاطر خدمات مشتريان دوستانه و مطمئن، معروف است و لحن منحصربه‌فردي دارد؛ مثلا آن‌ها سبک خاصي در توئيتر دارند و در هر توئيت از شوخي‌هاي متناسبي استفاده مي‌کنند. همچنين بر ارزش‌‌هايي که به مشتريان ارائه مي‌دهند، از جمله وجود پريزهاي برق در همه پروازها تاکيد مي‌کنند. يکي از شعارهاي ويرجين اين است «اگر روزي ماهي‌هاي بازار ماهي‌فروشي پايک‌پَلِس زنده شدند و پرواز کردند، آن‌روز شايد در پروازهاي ما پريز برق وجود نداشته باشد».


 


7. شخصيت درخشاني به برندتان بدهيد


مشتريان دنبال يک شرکت معمولي ديگر نيستند که همان چيزهاي قديمي را ارائه دهد؛ بلکه در جستجوي تجربه‌اي کاملا اختصاصي و مطابق با نياز خود و تعاملات شخصي و واقعي هستند.


اگر مي‌خواهيد برندي منحصربه‌فرد بسازيد،‌ سعي کنيد شخصيت برندتان را در همه مراحل برندسازي برجسته کنيد. در تماس با همه مشتريان به شخصيت برندتان وفادار باشيد و مطابق آن رفتار کنيد. ازجمله:



  • در گفتگوها از لحن محاوره‌اي استفاده کنيد (از ضماير من و تو استفاده کنيد).

  • رويدادهاي پشت‌پرده را با ديگران به‌اشتراک بگذاريد.

  • داستان‌هايي درباره تجربيات واقعي تعريف کنيد.

  • محصول و خدمت‌تان را با ظرافت و تيزهوشي معرفي کنيد.


 


8. يک داستان برند و يک پيام برند داشته باشيد


وقتي برندي را مي‌سازيد، با همان لحن مخصوص برند و به‌طور خلاصه خود را به مشتريان معرفي کنيد. پيام‌تان هم بايد به برندتان ربط داشته باشد و همان معني را به مخاطب منتقل کند.


اين بخش از فرايند برندسازي خيلي فراتر از لوگو و شعار است و بايد جنبه‌هاي کليدي زير را توضيح دهد:



  • که هستيد.

  • چه چيزي ارائه مي‌دهيد.

  • چرا مردم بايد به شما اهميت دهند.


تعريف داستان برند فرصتي براي برقراري روابط انساني با ديگران است و مي‌تواند يک ارتباط احساسي مستقيم بين شما و مصرف‌کنندگان برقرار کند؛ يعني مخاطب بايد فورا زبانتان را درک کند و احساساتش برانگيخته شود. پس زباني ساده و شفاف داشته باشيد.


مهم‌تر از همه اين‌که وقتي مشغول نوشتن داستان برند هستيد، به کارايي‌‌هاي محصول اشاره نکنيد؛ بلکه به دليل اهميت آن براي مشتريان اشاره کنيد.


 


مثال برندسازي: شرکت کفش‌فروشي تامز


شرکت کفش تامز حجم عظيمي از دنبال‌کنندگان در شبکه‌هاي اجتماعي دارد و تصوير برندش بسيار مثبت است. آن‌‌ها پيام برندشان را در بالا و وسط صفحه اول وب‌سايت‌ نوشته‌اند:


بهبود زندگي‌ها
در ازاي هر محصولي که مي‌خريد، شرکت ما به يک فرد نيازمند کمک مي‌کند.
يکي براي ديگري


مصرف‌کننده در هر تماس خود با اين برند، اين داستان را مي‌خواند.


 


9. يک لوگو و شعار براي برندتان تعيين کنيد


وقتي به ساخت برند فکر مي‌کنيد، احتمالا اولين چيزي که به ذهن‌تان مي‌‌رسد، لوگوي برند است. براي طراحي خلاقانه لوگو به کمک نياز داريد. هيجان‌انگيزترين و مهم‌ترين گام در فرايند برندسازي، تعيين لوگو و شعار براي برند و شرکت‌ است. اين لوگو روي همه چيزهايي که به کسب‌وکار شما مربوط است، به‌چشم مي‌خورد و به هويت، کارت ويزيت‌ و شناسه تصويري شما تبديل مي‌شود. پس براي ايجاد يک لوگوي استثنايي، زمان و پول لازم را خرج کنيد تا هويت تصويري کسب‌وکارتان تقويت شود.


آيا براي برندسازي کسب‌وکار به کمک نياز داريد؟ اگر چنين است، با يک طراح حرفه‌اي يا يک موسسه برندسازي مجرب در حوزه طراحي لوگو و هويت‌سازي تماس بگيريد تا برندتان را درخشان و برجسته کند. مهارت آن‌ها يک نشان منحصربه‌فرد و هميشگي را به کسب‌وکارتان هديه مي‌کند.


همچنين يک طراح مجرب مي‌تواند دستورالعملي براي برندتان مشخص کند تا هنگام استفاده‌هاي بعدي از اين لوگو يا براي تعيين رنگ و فونت لوگو از آن استفاده کنيد.


دستورالعمل طراحي برند شامل موارد زير است:



  • اندازه و محل قرار گرفتن لوگو

  • رنگ‌هاي استفاده‌شده در لوگو

  • فونت‌هاي لوگو

  • نمادنگاري در لوگو

  • عکس‌ و تصوير استفاده‌شده در لوگو

  • اجزاي مربوط به وب


 


10. برندتان را در همه جنبه‌هاي کسب‌وکار لحاظ کنيد


فرايند برندسازي هرگز متوقف نمي‌شود. برندتان بايد قابل ديدن باشد و در همه چيزهايي که مشتري از شرکت شما مي‌بيند، مي‌خواند يا مي‌شنود، حضور داشته باشد؛ مثلا اگر مشتري به دفتر يا فروشگاه شما آمد، تصوير برندتان بايد در محيط و در همه تعاملات شخصي به‌چشم بخورد. مهر لوگو بايد روي هر چيز ملموسي از کارت ويزيت تا آگهي‌ها، محصولات و بسته‌بندي‌ها وجود داشته باشد.


لوگوي شما بايد در همه پلتفرم‌هاي ديجيتال يکسان ديده ‌شود. با استفاده از دستورالعمل طراحي برند، جلوه‌هاي بصري مثل رنگ، لوگو، فونت و تصاوير برند را در همه پلتفرم‌ها يکسان کنيد.


وب‌سايت شما مهم‌ترين ابزار بازاريابي برندتان است. وقتي مشغول طراحي وب‌سايت هستيد، لحن، پيام و شخصيت برندتان را در کل محتواي وب‌سايت لحاظ کنيد. همه صفحات‌تان در شبکه‌‌هاي اجتماعي نيز بايد همان جلوه‌هاي بصري و لحن برندتان را داشته باشند.


همچنين هرگز از ويديوها غافل نشويد! ويديو‌هاي يوتيوب و اينستاگرام، لايو و استوري اينستاگرام همگي پلتفرم‌هايي هستند که بايد محتواي متناسب با لحن و شخصيت برندتان را در آن‌ها به اشتراک بگذاريد. افرادي که محتواي خود را در قالب پادکست منتشر مي‌کنند، بايد هميشه يک تِم مشخص داشته باشند که از پيام، ارزش‌ و لحن برندشان حمايت کند.


 


مثال برندسازي: شرکت واربي پارکر


واربي پارکر سخت تلاش مي‌کند تا برندي منحصربه‌فرد و باکلاس را به دنيا معرفي کند. تجربه مردم هنگام استفاده از محصولات نوآورانه اين شرکت، محيط فروشگاه‌هاي پارکر و بازاريابي محتواي ديجيتال اين شرکت دقيقا مطابق با سبک زندگي مخاطبان هدف طراحي شده است.



 


11. به برندسازي متعهد باشيد


اگر مي‌خواهيد با ارزيابي واکنش مصرف‌کنندگان، برندتان را به برندي اثرگذارتر تبديل کنيد، بايد ثبات داشته باشيد. وقتي لحن برندتان را مشخص کرديد، آن را در همه محتواهايي که توليد مي‌کنيد، به‌کار ببريد. همه دستورالعمل‌هايي که براي برندسازي تهيه کرده‌ايد را کنار هم گذاشته و به‌عنوان مرجع در اختيار اعضاي شرکت قرار دهيد. اگر روند برندسازي‌‌تان ثبات نداشته باشد، هيچ ارزشي ندارد. روند برندسازي‌تان را مدام تغيير ندهيد. بي‌ثباتي مشتريان‌تان را گيج و سردرگم کرده و برندسازي بلندمدت را دشوارتر مي‌کند.


 


مثال برندسازي: استارباکس


استارباکس بزرگترين خرده‌فروش تخصصي قهوه در دنيا است و تعهد هميشگي برندش اين است که افراد را دور هم جمع کند.


ماموريت استارباکس چيست؟ «الهام‌بخشي و تغذيه روح انسان؛ تغذيه روح يک شخص با يک فنجان قهوه در يک محله خاص».


به همين دليل است که واي‌فاي رايگان، ميز‌هاي عريض و موسيقي آرام‌بخش، جزئي جدانشدني از فروشگاه‌‌هاي اين برند است تا تعامل و گفتگوي افراد با هم را ساده‌تر کند. همچنين آن‌ها هميشه براي ايجاد يک حس صميمي‌ و شخصي‌، اسم‌تان را روي قهوه‌تان مي‌نويسند.


حتي وقتي اين شرکت در سال 2011 لوگوي خود را تغيير داد و نام استارباکس را از آن حذف کرد، درک مردم از برند استارباکس به قوت قبل باقي ماند. هروقت آن لوگوي ساده سبز با تصوير پري‌دريايي را مي‌بينيد، چه احساسي پيدا مي‌کنيد؟ مطمئنم که حال خوبي به شما دست مي‌دهد.


?


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

عکس آقای خامنه ای

آخرین جستجو ها

برگزار کننده دوره هاي تخصصي Minizinha Taxas Ashley بهترين خبر Nicole Angel Kelsey نکات مهم در خريد روغن هاي خوراکي اصل Tracy Kasey